När blev en våldtäkt kvinnans fel?

2009-01-27 @ 20:33:15
 
Jag läste i min gamla klasskompis Annas blogg nyss då hon skriver om våldtäkter och om att det verkligen inte är kvinnas fel bara för att hon hade kortkort på sig. Jag tycker verkligen hon har helt rätt. Det finns väl ingen tjej som vill bli våldtagen, eftersom en våldtäkt sker mot en kvinnas vilja.

Vi lever i ett samhälle där det yttre kontrar det inre. Där komplex och skönhetsideal blir allt vanligare och vanligare. Det är väl inte så konstigt att en tjej sätter på sig kortkort ibland för att få känna killars blickar och få uppmärksamhet. Alla människor behöver uppmärksamhet, då är det väl inte så konstigt att många tjejer är beredda att sätta på sig utmanande kläder? Som Anna skriver, att be om

uppmärksamhet inte samma sak som att be om att bli våldtagen.


Om en man genomför ett samlag med en kvinna utan att hon har samtyckt till det har han gjortsig skyldig till våltäkt.  Det spelar alltså INGEN roll vad kvinnan hade på sig eller om hon var påverkad. Alla har såklart ett eget ansvar, och det är viktigt att kvinnan är rädd om sig själv när vi vet hur vårt samhälle ser ut. Men det är fortarande ALDRIG kvinnans fel, en våldtäktsman är alltid en våldtäktsman och en våldtäkt är alltid en våldtäkt.

 

  • Endast var femte våldtagen tjej polisanmäler våldtäkten. Den största anledningen? Hon är rädd för att inte bli trodd eller tagen på allvar.
  • Av de tjejer som faktiskt anmält en våldtäkt upplever många att polis och/eller åklagare agerat oförstående, dumförklarande eller anklagande inför hennes historia.
  • 42% av våldtäktsanmälningarna lades ner direkt, utan åtal
  • Var femte ung tycker att man får skylla sig själv om man blivit våldtagen ( källa )

  •  Jag blir så otroligt arg. Nu måste jag göra något annat så jag kan avreagera mig lite...


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0